header nieuws

Blijf op de hoogte

Van het laatste nieuws

AVOP’S Filosofie over persoonlijke ontwikkeling

Alain Verbeek

Persoonlijke ontwikkeling is een proces waarin je verschillende fases doorloopt. Deze fases heeft AVOP ondergebracht in het zogenaamde 5B-model. Onderstaand wordt elke fase toegelicht. De pijl onder een van deze fases geeft aan in welk ontwikkelingsstadium je je bevindt en welke weg er nog te gaan is. De bovenste pijl staat voor de feedbackloop (zie hiervoor punt 4. Beweging)

 

 

1. Beeldvorming

De beeldvorming komt tot stand door de feedback die anderen over jouw persoonlijk functioneren geven. Denk hierbij aan collega’s, leidinggevenden, partner of vrienden. Belangrijk uitgangspunt is dat het niet om één waarheid gaat, maar dat het totaal aan feedback samen de beeldvorming maakt. Voor persoonlijke ontwikkeling is het leerzaam deze feedback te onderzoeken en te kijken naar het verschil tussen de eigen waarneming en die van anderen.

2. Bewustwording

In deze fase krijgt de beeldvorming betekenis. Jouw eigen inzichten over jouw functioneren zijn getoetst aan de inzichten van anderen. Onze ervaring is dat de stap van beeldvorming naar bewustwording het lastigst èn het belangrijkst is in het ontwikkelproces. Je weet welke sterke kanten je hebt, maar ook waar jouw leerpunten liggen. Om deze aan te pakken moet je echter last hebben van het leerpunt, anders zal er geen verandering optreden. Bijvoorbeeld: iemand is conflictmijdend. Dit kan voordelen hebben, namelijk het uitblijven van conflicten. Maar als deze persoon een leidinggevende rol ambieert, is dit gedrag een ernstige bottleneck. Deze persoon kan hierin berusten, maar ook gefrustreerd raken door het eigen conflictmijdende gedrag. De frustratie is nodig, want die is de voedingsbodem voor gedragsverandering. Enige druk (feedback) van buitenaf is vaak nodig om de motivatie en verontrusting te vergroten.

3. Beslissing

De volgende fase is die van de beslissing. Je neemt je voor het leerpunt aan te pakken en nieuw gedrag te tonen. Verandering en ontwikkeling gaan sneller als het een bewust en concreet leerproces is. Dus: met helder geformuleerde acties en doelen. Als de eerder genoemde conflictmijdende persoon bij een verschil van mening bewust kiest om het anders te doen en niet direct meer wil toegeven, zal hij standvastiger worden.

4. Beweging

De fase van beweging duidt op de stappen die iemand op de leerpunten maakt. Hier ziet de buitenwereld verandering in jouw persoonlijk functioneren. Het leerpunt zal veelal nog niet volledig ontwikkeld zijn. Op jouw nieuwe gedrag krijg je vervolgens weer feedback. De fases 1 t/m 4 worden wederom doorlopen, zoals de bovenste pijl in het model aangeeft. Dit proces gaat door totdat je effectief met het leerpunt kunt omgaan.

5. Bestendiging

In de fase van bestendiging is jouw nieuwe gedrag een normaal onderdeel van het dagelijks functioneren geworden. Je gaat er op vanzelfsprekende wijze bewust mee om en er is geen extra inspanning meer voor nodig.