header nieuws

Blijf op de hoogte

Van het laatste nieuws

Functioneringsgesprekken, tijd voor iets nieuws?

Margot Bloem

De functioneringsgesprekken zijn weer geweest. Zowel managers als medewerkers zitten hier meestal niet op te wachten. Het lijkt meer een ritueel dan een stimulerende bezigheid. Onder andere Microsoft, Wolters Kluwer en Deloite, niet de minste bedrijven, hebben dit afgeschaft. Er verschijnen andere vormen van beoordeling, zoals beoordelingsapps, beoordeling door collega’s, coachingsgesprekken.


Als het gaat om hotels, reizen, klantenservice is het de normaalste zaak van de wereld dat er regelmatig en continue feedback en een beoordeling gevraagd wordt. En dit resulteert in een cijfer. Vervolgens geeft dit aanknopingspunten tot verbetering.


Iets dergelijks bestaat overigens wel al jaren voor functioneren in bedrijven, namelijk de 360 graden feedback. De output hiervan wordt echter slechts zelden meegenomen in de beoordeling. In veel gevallen blijft deze feedback iets op zichzelf staands waar de medewerker zelf iets mee mag doen of wordt deze als een soort tijdelijke inbreng voor teamsessies gebruikt.


Managers klagen over de enorme hoeveel tijd die de voorbereiding en de uitvoering van functioneringsgesprekken kost. Waarom dit dan toch in stand houden? Een belangrijke factor vormt de opbouw van een dossier. Zonder een gedocumenteerd dossier is ontslag een moeilijke zaak.


Als medewerkers elkaar gaan beoordelen, moet hiervoor een goed en betrouwbaar systeem zijn. Een aardige stap in deze richting is een beoordelingsapp. Men wordt geëvalueerd aan de hand van concrete opdrachten. Ook een zorgvuldig uitgedacht 360 graden feedback systeem kan deze functie hebben. Teams die reeds ver qua zelfsturing zijn, experimenteren hiermee. Coaching kan volgen op de feedback. En coaching betekent ook dat je eerlijk bent, aangeeft wanneer iemand op een onderdeel niet naar behoren functioneert, ondersteunt om een goed niveau te bereiken, afspraken maakt wanneer dit gerealiseerd moet zijn en wat de consequenties zijn. Een voorwaarde is dan uiteraard: de coach moet competent zijn. En is de coach ook de leidinggevende? Of is het een objectieve buitenstaander?


Genoeg vragen, waarover wij graag meedenken! Goed om te weten is dat de mogelijkheid bestaat voor continue 360 graden feedback. De medewerker neemt zelf volledig de verantwoordelijkheid voor de beoordeling door meerdere keren per jaar aan relevante personen feedback te vragen. En daar bij voorkeur over in gesprek te gaan. Doordat het een doorlopend proces is, wordt ook de progressie zichtbaar. Dit houdt medewerkers alert, is stimulerend en bevordert persoonlijke groei!


Neem contact op met Margot Bloem, senior adviseur van AVOP.


E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken./ T: 020-6255456