header nieuws

Blijf op de hoogte

Van het laatste nieuws

Hoe nieuw denken de wereld een beetje kan veranderen

Karst Bongers

Hoe nieuw denken de wereld een beetje kan veranderenAfgelopen weekend was ik op uitnodiging van JCI Nederland (Junior Chamber International) bij de Nationale Conventie met als thema: Connecting Worlds. Gedurende de dag werden tal van workshops georganiseerd waar inspirerende mensen hun verhaal kwamen vertellen met als doel anderen in de zaal te inspireren tot beweging. In alle vroegte nam ik zaterdagochtend om half 7 de trein naar Rotterdam, enigszins achterdochtig over al die inspirerende sprekers die wel eens even aan de zaal zouden uitleggen hoe je een bedrijf moest opzetten, inrichten en runnen. Heel veel nieuws verwachtte ik niet. Eenmaal ondergedompeld in de dag zelf realiseerde  ik me dat ik inderdaad het meeste wat ik hoorde al wel wist of kende, of in ieder geval ergens eens gehoord had. En betrapte ik mezelf op enig cynisme als ik weer hoorde: ”Je moet het gewoon doen, je moet proberen los te laten, je kan niet alles managen en vooral, we kijken graag naar de talenten die je hebt, in plaats van naar je cv”.

Maar die dag zag ik het resultaat van mensen die dat ook daadwerkelijk hadden gedaan. Die oude structuren en vaste, solide overtuigingen hadden losgelaten. Zoals de oprichter van Rotterzwam, die met een bijzonder inventief business model en een bijzonder interessant (en hip) idee begonnen was en oesterzwammen was gaan kweken op oude koffieprut.  Of de oprichter van Werk FM die de talenten van autistische jongeren dermate slim gebruikte, dat zijn bedrijf een extreem lage foutmarge in de montages van zijn radioprogramma’s had.

Deze en andere voorbeelden laten zien dat nieuwe manieren van denken en doen succesvol zijn. Dat loslaten van vaste patronen en eigen vanzelfsprekendheden tot nieuwe werkwijzen, nieuwe gedachten en verrassende oplossingen en aanpakken leiden. Dat écht nieuw denken leidt tot nieuw handelen. Mogelijk is dit makkelijker voor nieuwe initiatieven en nieuwe bedrijven. Want hoewel de meeste organisaties wel willen veranderen, lijken ze daartoe niet zo makkelijk in staat. Oude patronen staan daar echte verandering blijkbaar in de weg en nieuwe start ups hebben daar nou juist geen last van. Blijkbaar is het doorbreken van oude patronen lastiger dan simpelweg overnieuw te beginnen en innovatief bezig te zijn.

Toch lijkt het, gezien de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen onontkoombaar dat wij een radicale verandering in ons denken over werk nodig hebben. Dat het oude denken simpelweg niet meer voldoet. Daar zijn talloze redenen voor te bedenken, maar eigenlijk is maar één ding van belang: wij moet onszelf durven afvragen hoe goed wij zijn in het loslaten van oude patronen en hoe bereid wij zijn om een nieuwe manier van denken te omarmen.